Odporność? Naturalnie!

rawo autorskie: <a href='http://pl.123rf.com/profile_dolgachov'>dolgachov / 123RF Zdjęcie Seryjne</a>

Nie ulega wątpliwości, że dla mieszkańców Polski, zima nie jest łatwym okresem. Tym bardziej należy zatem zadbać o siebie, aby utrzymać ciało w dobrej formie oraz uniknąć infekcji. 

Myśląc o wzmocnieniu organizmu zimą należy zwrócić uwagę na trzy obszary: odżywianie, aktywność fizyczna i odpowiednia ilość snu. Zastosowanie się do poniższych, prostych zaleceń znacznie zwiększy odporność organizmu i pozwoli cieszyć się dobrym samopoczuciem, nawet wtedy gdy aura temu nie sprzyja.

1. Prawidłowe odżywianie. Dieta zimą powinna być zbilansowana. Nie może w niej zabraknąć pierwiastków takich jak cynk, selen i żelazo, które zwiększają liczbę przeciwciał oraz hamują rozwój drobnoustrojów oraz wzmacniających witamin A, C oraz z grupy B. Dodatkowo Polacy powinni kojarzyć okres jesienno - zimowy ze zwiększonym zapotrzebowaniem na witaminę D. Warto w tym okresie pomyśleć o suplementacji tej witaminy. 

2. Treningi i aktywność fizyczna również są bardzo istotne, w tym okresie. Ważne jest jednak to, aby nie przesadzić z ich intensywnością. Zbyt duże przeciążenie organizmu sprawia, ze jest on kilkukrotnie bardziej narażony na infekcje. Z drugiej strony warto wiedzieć, że lekki katar czy osłabienie nie są przeszkodą. Dotleniony organizm lepiej radzi sobie z drobnoustrojami chorobotwórczymi. Nie rezygnuj zatem ze spaceru czy lekkiego biegu gdy masz gorsze samopoczucie. Zdecydowanie jednak należy pozostać w domu w przypadku gorączki, zapalenia dróg oddechowych czy innej choroby powodującej duże osłabienie organizmu. W takim wypadku trening tylko pogorszy sprawę.

3. Odpowiednia ilość snu i odpoczynek. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo niewystarczająca ilość snu obniża odporność. Oczywiście zapotrzebowanie na sen jest sprawą indywidualną, jednak przesypiając mniej niż 7 godz. dziennie, zdecydowanie bardziej narażamy organizm na osłabienie i spadek formy.

Podsumowując - zdecydowanie łatwiej zapobiegać niż leczyć. Natomiast dużo bardziej naturalnie i zdrowo jest zmienić tryb życia niż sięgać po drogie suplementy. Wysiłek nie jest mały, ale wart podjęcia.

Trzymamy kciuki za Waszą odporność. Oby do wiosny!