Jak zmienić nawyki żywieniowe i styl życia na prozdrowotny?

Prawo autorskie: <a href='http://pl.123rf.com/profile_magiceyes'>magiceyes / 123RF Zdjęcie Seryjne</a>

Zmiana dotychczasowych zachowań żywieniowych nie jest łatwa, ponieważ zazwyczaj wymaga zmiany atrakcyjnych często nawyków, pielęgnowanych przez długi okres życia. Trudno z nimi walczyć. Istnieje szereg metod, które mogą w tym pomóc.

W realizacji celu, dla ułatwienia zadania, można zastosować jedną z kilku technik:

1. Rozpocząć zmiany od czegoś prostego. Jeżeli zaczniemy od czegoś prostego, to jest bardzo prawdopodobne, że już na początku naszego działania osiągniemy sukces, co zachęci nas do dalszych zmian.

2. Zastosować codzienny dzienniczek spożycia i aktywności fizycznej, co ułatwi analizę dokonywanych zmian i ewentualnych błędów.

3. Zadeklarować innym to, co mamy zrobić. Czyniąc to, angażujemy własne ja. Niepodjęcie działania, bądź niewykonanie zadeklarowanego zadania, może wywołać w nas nieprzyjemne uczucie wynikające z niezgodności tego, co zapowiedzieliśmy z tym, czego nie robimy. Jeżeli tego nie zrobimy, może ucierpieć nasza samoocena, gdyż mamy świadków naszego niepowodzenia.

4. Dokonać analizy pozytywnych konsekwencji zrealizowania celu, czyli mieć świadomość tego, jakie korzyści można uzyskać z podjęcia działania, a zarazem co można stracić, nie podejmując go.

Powyższe czynności mogą pomóc w świadomym i konsekwentnym rozpoczęciu wprowadzania zmian, co może przyczynić się do rzeczywistych i trwałych zmian nawyków i stylu życia. Należy jednak pamiętać, że zmiana ta wymaga samodyscypliny i czasu. Nie ma cudownego środka, który – jak za dotknięciem różdżki – odmieni dotychczasowe nawyki.

Źródło: dr med. Agnieszka Jarosz,

(http://www.zachowajrownowage.pl/pl/poradniki/)