Węglowodany po wysiłku fizycznym

Prawo autorskie: <a href='http://pl.123rf.com/profile_rido'>rido / 123RF Zdjęcie Seryjne</a>

W czasie intensywnego treningu, trwającego 60 - 90 minut, zawodnicy spalają 1000 - 1400 kcal. Glikogen odbudowywany jest w mięśniach z szybkością 5% na godzinę. Oznacza to, że na całkowite odnowienie zapasów potrzebujemy około 20 godzin. Przez pierwsze dwie godziny po wysiłku odbudowywanie glikogenu odbywa się szybciej (7% na godzinę). Dlatego zaleca się spożywanie węglowodanów (w stałej lub płynnej postaci) jak najszybciej po wysiłku, aby zapewnić możliwie najwyższy stopień odbudowy zapasów glikogenu. Skutecznym sposobem na uzupełnienie tych strat jest spożycie około 50 g węglowodanów w ciągu 2 godzin od zakończenia ćwiczeń.

Taką ilość węglowodanów zapewni między innymi: 230g ugotowanego makaronu, 150g ugotowanego ryżu, 60g płatków kukurydzianych, 2-3 banany, 2-3 jabłka, 75g czekolady mlecznej lub 1 litr chudego mleka.

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia

(http://www.izz.waw.pl/pl/aktywno-fizyczna)